Artículos
4 diciembre 2024

Gamification in mathematics: a secondary classroom experience

Ádrián Bacelo Polo
a:1:{s:5:"es_ES";s:33:"Universidad Complutense de Madrid";}
gamificaciónInnovaciónmatemáticasmotivaciónmétodo de enseñanza-aprendizaje
Núm. 24 (2024)

  Métricas

Resumen

The following paper focuses on the study of a gamification proposal of the teaching-learning process and its implantation in a mathematics 4th year secondary school classroom. After analysing the current situation, a pre-post test study is carried out in two groups of students who work the same contents simultaneously, with the only difference that one group works with traditional teaching method and the other with gamification. The objective is to compare both methodologies in terms of results, motivation and interest in mathematics. The research results show that gamification as an innovative teaching-learning method has a positive impact on students since it increases their motivation, and thus their performance. In addition, gamification also encourages other aspects such as teamwork and participation.

  Cómo citar

Bacelo Polo, Ádrián, & García-Lojo, M. (2024). Gamification in mathematics: a secondary classroom experience. Indivisa, Boletín De Estudios E Investigación, (24), 76–100. https://doi.org/10.37382/INDIVISA.VI24.105
  

  Referencias

Alsawaier, R.S. (2018). The effect of gamification on motivation and engagement. International Journal of Information and Learning Technology, Vol. 35 No. 1, pp. 56-79. DOI: https://doi.org/10.1108/IJILT-02-2017-0009

Batlle, J. (2016). Gamificación para el desarrollo de la comunicación intercultural en el aula de Español como Lengua Extranjera [Gamification for the development of intercultural communication in the Spanish as a Foreign Language classroom]. Roig Vila, R.(ed.) (2016) Tecnología, innovación e investigación en los procesos de enseñanza‐aprendizaje. Barcelona: Octaedro, pp. 114‐120.

Blanco, L. J. y Guerrero, E. (2002). Profesores de matemáticas y psicopedagogos. Un encuentro necesario [Mathematics teachers and educational psychologists. A necessary meeting]. Aportaciones de la didáctica de la matemática a diferentes perfiles profesionales, 121-142.

Borrachero, A. B. (2015). Las emociones en la enseñanza y el aprendizaje de las ciencias en educación secundaria [Emotions in science teaching and learning in secondary education] (PhD thesis). Departamento de Didáctica de las Ciencias Experimentales y de las Matemáticas, Universidad de Extremadura.

Borrás, O. (2015). Fundamentos de la Gamificación [Gamification Basics]. Universidad Politécnica de Madrid.

Buenrostro A.E., Valadez M.D., Soltero, R., Nava, G., Zambrano, R. y García A. (2012). Inteligencia emocional y rendimiento académico en adolescentes [Emotional intelligence and academic performance in adolescents]. Revista de Educación y Desarrollo, 20, 29-37.

Carbonero, M. Á, y Navarro, J. C. (2006). Entrenamiento de alumnos de Educación Superior en estrategias de aprendizaje en matemáticas [Training Higher Education students in learning strategies in mathematics]. Psicothema, 18(3), 348-352.

Carbonero, M. Á, Martín, L. J. y Arranz, E. (1998). Expectativas ante las matemáticas de alumnos de primer ciclo de Educación Secundaria [Expectations of lower secondary school pupils towards mathematics]. Revista de psicodidáctica, (6), 69-78.

Carrillo, M., Padilla, J., Rosero, T. y Villagómez, M. S. (2009). La motivación y el aprendizaje [Motivation and learning]. Alteridad, 4(1), 20-33. DOI: https://doi.org/10.17163/alt.v4n2.2009.03

Casas N., Ballesteros, D. y Etxeandia, E. (2018). Math Mystery Box: Gamificando el aprendizaje de las matemáticas [Math Mystery Box: Gamifying Mathematics Learning]. Pensamiento Matemático, 8(2), 101-108.

Clark, M. C. & Rossiter, M. (2008). Narrative Learning in Adulthood. New Directions for Adult and Continuing Education, 2008: 61–70. DOI: https://doi.org/10.1002/ace.306

Cockcroft, W. H. (1985). Las matemáticas sí cuentan: informe Cockcroft [Mathematics does count: Cockcroft report] (Vol. 20). Ministerio de Educación.

Cunha, G. C. A., Barraqui, L. P. & de Freitas, S. A. A. (2018). Evaluating the use of gamification in mathematics learning in primary school children. IEEE Frontiers in Education Conference (FIE), pp. 1-4. DOI: https://doi.org/10.1109/FIE.2018.8658950

Deieso, D. & Fraser, B. J. (2019). Learning environment, attitudes and anxiety across the transition from primary to secondary school mathematics. Learning Environments Research, 22(1), 133-152. DOI: https://doi.org/10.1007/s10984-018-9261-5

Farias, D. y Pérez, J. (2010). Motivación en la Enseñanza de las Matemáticas y la Administración [Motivation in Mathematics Teaching and Administration]. Formación universitaria 3(6), 33-40. DOI: https://doi.org/10.4067/S0718-50062010000600005

Fernández, M., Riviére, J. y Mena, L. (2010). Desenganchados de la educación: Procesos, experiencias, motivaciones y estrategias del abandono y del fracaso escolar [Disengaged from education: Processes, experiences, motivations and strategies of school dropout and failure]. Revista De Educación, (1), 119-145.

García, F. J. y Doménech, F. (1997). Motivación, aprendizaje y rendimiento escolar [Motivation, learning and school performance]. REME, vol. 1, n. 0. ISSN 1138-493X.

Gil, N., Guerrero, E. y Blanco, L. (2006). El dominio afectivo en el aprendizaje de las Matemáticas [The affective domain in mathematics learning]. Electronic Journal of Research in Educational Psychology, 4(1),47-72.

Gómez, I. M. (2018). Gamificación y tecnologías como recursos y estrategias innovadores para la enseñanza y aprendizaje de la historia [Gamification and technologies as innovative resources and strategies for teaching and learning history.]. Educação & Formação, 3(8), 3-16. DOI: https://doi.org/10.25053/redufor.v3i8.267

Herrera, J. y Zamora, N. (2014). ¿Sabemos realmente que es la motivación? [Do we really know what motivation is?]. Correo Científico Médico, 18(1), 126-128.

Hidalgo, S., Maroto, A. y Palacios A. (2004). ¿Por qué se rechazan las matemáticas? Análisis evolutivo y multivariante de actitudes relevantes hacia las matemáticas [Why is mathematics rejected? Evolutionary and multivariate analysis of relevant attitudes towards mathematics]. Revista de Educación, 334, 75-95.

Instituto Nacional de Evaluación Educativa (2016). TIMSS 2015. Estudio internacional de tendencias en Matemáticas y Ciencias. IEA. Informe español: resultados y contexto [TIMSS 2015. Trends in International Mathematics and Science Study. IEA. Spanish report: results and context]. Madrid, Ministerio de Educación, Cultura y Deporte.

Jagušt, T., Botički, I. & So, H.-J. (2018). Examining competitive, collaborative and adaptive gamification in young learners' math learning, Computers & Education, Volume 125, Pages 444-457. DOI: https://doi.org/10.1016/j.compedu.2018.06.022

Kapp, K. (2012). The gamification of learning and instruction: game-based methods and strategies for training and education. John Wiley & Sons. DOI: https://doi.org/10.1145/2207270.2211316

Legault, L., Pelletier, L. & Green-Demers, I. (2006). Why Do High School Students Lack Motivation in the Classroom? Toward an Understanding of Academic Amotivation and the Role of Social Support. Journal of Educational Psychology, 98(3), 567-582. DOI: https://doi.org/10.1037/0022-0663.98.3.567

Lo, C.K. & Hew, K. F. (2020). A comparison of flipped learning with gamification, traditional learning, and online independent study: the effects on students’ mathematics achievement and cognitive engagement. Interactive Learning Environments, 28, 4, 464-481. DOI: https://doi.org/10.1080/10494820.2018.1541910

Lozano, L. M., García-Cueto E. y Gallo, P. (2000). Relación entre motivación y aprendizaje [Relationship between motivation and learning]. Psicothema, 12(Su2), 344-347.

Montero, B. (2017). Aplicación de juegos didácticos como metodología de enseñanza: Una Revisión de la Literatura [The Application of Educational Games as a Teaching Methodology: A Review of the Literature]. Pensamiento Matemático, 7(1), 75-92.

Nistor, G. C., & Iacob, A. (2018). The advantages of gamification and game-based learning and their benefits in the development of education. In The 14th International Scientific Conference eLearning and Software for Education (Vol. 1, pp. 308-312). "Carol I" National Defence University, Bucarest, Romania. DOI: https://doi.org/10.12753/2066-026X-18-042

Núñez, J. C. (2009). Motivación, aprendizaje y rendimiento académico [Motivation, learning and academic performance]. X Congresso Internacional Galego-Português de Psicopedagogía. Braga, Portugal.

Núñez, J. C., González-Pienda, J. A., Álvarez, L., González, P., González-Pumariega, S., Roces, C. y Rodrigues, L.S. (2005). Las actitudes hacia las matemáticas: perspectiva evolutiva [Attitudes towards mathematics: a developmental perspective]. Actas do VIII Congreso Galaico-Portugués de Psicopedagoxía (pp. 2389-2396).

OECD (2016). Innovating Education and Educating for Innovation: The Power of Digital Technologies and Skills. OECD Publishing, Paris. DOI: https://doi.org/10.1787/9789264265097-en

OECD (2019). PISA 2018 Results (Volume I): What Students Know and Can Do. OECD Publishing, Paris. DOI: https://doi.org/10.1787/5f07c754-en

Ortiz-Colón, A.M., Jordán, J. y Agredal, M. (2018). Gamificación en educación: una panorámica sobre el estado de la cuestión [Gamification in education: an overview of the state of the art]. Educaçao e Pesquisa: Revista da Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 44, 74. DOI: https://doi.org/10.1590/s1678-4634201844173773

Palazón-Herrera, J. (2015). Motivación del alumnado de educación secundaria a través del uso de insignias digitales [Motivating secondary school students through the use of digital badges]. Opción, 31(1), 1059-1079.

Pascuas, Y. S., Vargas, E. O. y Muñoz Zapata, J. I. (2017). Experiencias motivacionales gamificadas: una revisión sistemática de literatura [Gamified motivational experiences: a systematic literature review]. Innovación educativa (México, DF), 17(75), 63-80.

Pintrich, P. R. & De Groot, E. V. (1990). Motivational and self-regulated learning components of classroom academic performance. Journal of educational psychology, 82(1), 33. DOI: https://doi.org/10.1037//0022-0663.82.1.33

Pulido, B. (2019). Gamificación de la asignatura de Tecnología de 3º de la ESO [Gamification of the 3rd year ESO Technology subject]. UVA, http://uvadoc.uva.es/handle/10324/38993.

Quintanal, F. (2016). Gamificación y la Física–Química de Secundaria [Gamification and Physics-Chemistry in secondary schools]. Education in the Knowledge Society, 17(3), 13-28. DOI: https://doi.org/10.14201/eks20161731328

Ricoy, M.C. y Couto, M. J. (2018). Desmotivación del alumnado de secundaria en la materia de matemáticas [Demotivation of secondary school students in the subject of mathematics]. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 20(3), 69-79. DOI: https://doi.org/10.24320/redie.2018.20.3.1650

Robson, K., Plangger, K., Kietzmann, J.H., McCarthy, I. & Pitt, L. (2015). Game on: Engaging Customers and Employees through gamification. Business Horizons, 59(1), 29-36. DOI: https://doi.org/10.1016/j.bushor.2015.08.002

Sakai, K. & Shiota, S. (2016). A Practical Study of Mathematics Education Using Gamification. International Association for Development of the Information Society.

Simpson, P. & Jenkins, P. (2015). Gamification and Human Resources: an overview. Brighton: Brighton Business School.

Solbes, J. (2011). ¿Por qué disminuye el alumnado de ciencias? [Why is the number of science students decreasing?] Alambique, 67, 53-61.

Stott, A. & Neustaedter, C. (2013). Analysis of gamification in education. Surrey, BC, Canada, 8, 36.

Tapia, J. A. (1992). Motivar en la adolescencia: Teoría, evaluación e intervención [Motivating adolescents: Theory, assessment and intervention]. Ediciones de la Universidad Autónoma de Madrid.

Teixes, F. (2015). Gamificación: Motivar jugando [Gamification: Motivate through play]. Editorial UOC.

Türkmen, G. P. & Soybaş, D. (2019). The Effect Of Gamification Methodology On Students' Achievements and Attitudes Towards Mathematics. Bartın University. Journal of Faculty of Education, 8(1), 258-298. DOI: https://doi.org/10.14686/buefad.424575

Valle, A., González R., Barca A. y Núñez, J.C. (1997). Motivación, cognición y aprendizaje autorregulado [Motivation, cognition and self-regulated learning]. Revista Española de Pedagogía, 137-164.

Valle, A., Rodríguez, S., Núñez, J.C., Cabanach, R. G., González-Pienda, J.A. y Rosario, P. (2010). Motivación y Aprendizaje Autorregulado [Motivation and Self-Regulated Learning]. Interamerican Journal of Psychology, 44(1),86-97.

Vázquez, Á. y Manassero, M.A. (2007). En defensa de las actitudes y emociones en la educación científica (II): evidencias empíricas derivadas de la investigación [In defence of attitudes and emotions in science education (II): empirical research evidence]. Revista Eureka sobre Enseñanza y Divulgación de las Ciencias, 4(3),417-441. DOI: https://doi.org/10.25267/Rev_Eureka_ensen_divulg_cienc.2007.v4.i3.03

Zichermann, G. & Cunningham, C. (2011). Gamification by design: Implementing game mechanics in web and mobile apps. O'Reilly Media, Inc.